matildainamerica.blogg.se - Dra alla över en kant

Dra alla över en kant

Jag kan säga att ingen missar vad som hänt och händer just nu, inte bara i Paris utan också i Libanon och Syrien.
Jag tycker det är fruktansvärt och hemskt att något sånt här ska behöva hända. Min syster har sagt i flera år att tredje världskriget snart kommer att bryta ut och det känns som det är på väg att hända. Här om dagen var det terrorhot i en fotbollsmatch mellan Tyskland-Holland där de fick utrymma hela stadion, det visar också att Sverige snart kommer vara inblandat. Trygga Sverige...
 
Samtidigt pågår en stor flykt, där människor världen över vandrar och tar sig till norra Europa för att finna trygghet. Jag har absolut ingen aning om hur många som flytt till Sverige, men jag vet att efter att ha jobbat i tre år i skolan, att det är många fler än vad jag trodde. När jag gick i klass fyra blev en av mina klasskamrater utvisad, efter fyra år i Sverige och ingen har hört något sen dess. På mitt förra jobb (samma skola) kämpade vi för barn från andra länder, för att de skulle få vård, skolgång och att faktiskt få stanna i Sverige. Gång på gång försvann de ifrån oss. Ibland förstår jag inte vad myndigheterna går på när de väljer vilka som ska få stanna kvar och vilka som faktiskt tvingas åka hem igen.
 
Det viktiga i alltihop är att vi inte få dra alla över en och samma kant. Det finns faktiskt människor som är bra, som vill något med sitt liv. Få utbildning, familj. Sen finns också de som kommer till ett annat land, gör dumma saker bara för att få hamna i ett fängelse i t.ex Sverige. Fängelse i Sverige är lyx om man jämför med andra länder. Men se skillnaden mellan de som vill ha familj, de som vill sitta i fängelse och terrorister. Vad man märker och hör så är näst intill alla "flyktingar" inte bra på något sätt och där har man helt fel! Gör er av med de dåliga och låt de bra stanna och hjälp dom istället!
 
Aftonbladet har lagt ut ett filmklipp av en muslim som står på Paris gator och delar ut kramar, till de som vill och vågar. Varför skulle man inte våga? Så himla fint gjort av alla som gav honom en kram och så strongt gjort av killen som vågade. ♥
 
Tillsammans måste vi hjälpas åt och tillsammans måste vi förändra. ♥



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0