matildainamerica.blogg.se - Tre månader

Tre månader

I måndags var min tolfte måndag och lika så min tredje månad i staterna, om fem dagar går jag in på månad fyra. Hur sjukt är inte det? Tiden går så himla fort här! Man tänker efter på allt man gjort under de här veckorna och vissa helger kommer jag faktiskt inte ens ihåg vad jag gjort.
 
I och med en flytt till ett annat land så blir allt så mycket mer annorlunda...
 
Pengar- här har vi dollar. Dollarn ligger på ca 8,7 svenska kronor. Jag ändrar alltid automatiskt i hjärnan hur billigt eller dyrt någonting är i svenska kronor. Jag har alltid fått för mig att USA är dyrt, men det är det faktiskt inte. Vissa grejer är ju såklart dyrare, men annars så är det ungefär samma priser som Sverige
 
Maten- Jag trodde att maten skulle vara mycket mer annorlunda än vad den egentligen är. Jag har hört att det är fett i allt, och ja, det är det väl kan man säga. En dag köpte jag en "typisk ica sallad", färdig och inplastad. 90 kalorier, ja vart tusan finns dom kalorierna någonstans? I ligger en påse med ca en matsked ost, det är alltså 90 kalorier. Det känns som amerikanarna använder mer fett när man t.ex steker någonting, men jag kan inte säga att det är stor skillnad mot Sverige. Dock beror det ju på vad man äter och i vilken mängd. Jag klarar inte av maten här och äter faktiskt mycket mindre än vad jag gjorde hemma, just för för mycket fett!
 
Språket- Nog för att vi har lärt oss engelska i skolan, men det är inget emot vad man lär sig här. Vi pratar engelska konstant, hela tiden, med alla. Affären, telefonsamtal, gymmet, på promenader, överallt. Jag kom på mig själv förra veckan med att faktiskt tänka på engelska. Engelska är mitt språk nu och skriver jag till någon hemma i Sverige, så måste jag tänka efter hur jag ska formulera mig så att det låter bra, precis som när jag var hemma och skulle skriva till någon på engelska.
 
Sen finns såklart att alla räknar feet, cup, tabelspoon, miles, gallon, vilket jag inte har en aning om. Tacka vet jag dl mått och miniräknare ;)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0