matildainamerica.blogg.se - Min jul

Min jul

 
Igår var det julafton i Sverige så då passade jag på att skypa med familjen där hemma. De hade haft en bra julafton, varit hos morfar och ätit julbord och han var tillräckligt pigg för att kunna komma hem en stund. Sedan hade de kvällsmys med våra "hyresgäster" som är våran extra familj.
Pappa hade varit extra kreativ till den här julen. Vi hade bestämt innan att vi inte skulle ha några julklappar då Jennie och mormor kommer och hälsar på om två veckor, och mamma och pappa kommer i juli. Men såklart kan han inte hålla sig ifrån att göra något. När pappa hittar på saker så blir det alltid något konstigt, något roligt eller något helt galet, men alltid något bra, och den här julklappen var väl alla delar tror jag. Han hade nämligen "byggt" ihop varsin trisslott till mig och Jennie, så hon fick skrapa min under tiden vi pratade och visade mig samtidigt. ♥
 
 
 
 
Igår på dagen åkte först till kyrkan och jag måste säga att det är faktiskt lite skillnad på julmässor här och hemma i Sverige. Hemma går det lugnt och sakta, medan här är det fullt ös och prästen sjunger till nästan allt. Det var lite annorlunda men kul! Efteråt åkte vi hem till min värdmammas föräldrar där de först bjöd på ost, kex och andra små kakor, sedan soppa och till sist världens godaste efterrätt. Det var nästan lite liknande brownie men med polkagris i, så gott! Vi hade julklappsutdelning och jag fick fyra (!!!) paket, blev så rörd och glad! Tiden gick och det var dags att åka hem och väl hemma blev det paketinslagning för att sen försöka få någon sömn innan tidig morgon med exhalterade barn...
 
Igårkväll bestämde vi att vi inte skulle gå upp innan kl 7, 06.15 hör jag bankningar på dörrarna från barn som vill öppna julklappar. Sagt och gjort, närmre 7 gick jag upp och då hade de redan börjat dela ut. Det var så roligt att se hur andra barn reagerar på julklappar och vad de får, har ju nästan bara firat med familjen innan.. ;) Fick två paket till, så himla gulliga.
Det blev creme brulé och hot chocolate with peppermint till frukost och sen var det dags att göra allt iordning, jag skulle baka frallor och all annan mat skulle fixas. Hade sån otur med frallorna idag, det var något fel på jästen så det tog 5 timmar för degen att jäsa... Gjorde en ny efter halva tiden, den blev bra tack och lov, så det blev dubbelt upp istället. Runt ett kom min värdmammas föräldrar och syskon med familjer. Vi har haft så bra väder i två dagar nu så vi tände brasan ute och satt där tills all mat var klar. Varför äter man alltid för mycket när det är jul? Samma resa varje år... Vi var proppmätta och helt slut efter.
 
Jag har varit här i 102 dagar nu och just julen och allt som hör till visade att min värdfamilj verkligen känner mig och att jag känner dom. Jag fick en filt och en halsduk (för att jag alltid fryser) ljus (för att jag älskar ljus) handkräm (för att jag alltid smörjer mig) vattenflaska (för att jag behöver en på gymmet) och presentkort på mina favorit restauranger här i USA, Californian Pizza Kitchen och Cheesecake Factory!
 
Nu ikväll har vi spelat Wii, eller rättare sagt dansat då tjejerna fick två nya Just Dance spel. Dåliga förlorare och en grym träningsvärk! Hoppas ni alla där hemma har haft en fin jul! ♥



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0